Jak se turisticky zničit o vánocích

29.12.2017

Martin Pesler

Na Boží hod vánoční - protože turista nevydrží sedět doma na zadku - vyrážíme do Prahy na příznačně pojmenovaný pochod Mezi rybou a ptákem. Navíc nás láká i krásně zvolená trasa na okraji metropole a jdoucí Prokopským údolím. Za startem sejdeme po okraji sídlišť do skalnatého údolí se strmými stráněmi a jím dojdeme do Řeporyjí a následně přes Ořech vyjdeme z Prahy. Pak opět následuje pěkný kout se starými trempskými osadami v údolí Radotínského potoka. Pěkné a malebné skalky nás překvapí i u Kalinova mlýna a dál v údolí. Pak vyjdeme z údolí na pláně na okraji metropole, za námi nádherně vábí k sobě nedaleký vrch Cukrák a polními cestami opět sejdeme do Prokopského údolí s jeho skalami, stráněmi, lesem i jezírkem. Kalhoty řádně od bláta, ale aspoň vím, že jsem byl opravdu na turistice a nechodil po parku.

Na Štěpána jedeme na pochod nejbližší místu bydlišti, na Jeníkovský vánoční pochod s přívlastkem třemi kraji. Zde se startuje již za rozednění a značně převažuje asfalt. Atmosféra je ale rodinná, neboť lidí je pár a téměř všichni se znají. A navíc se vychází hromadně. Ráno je umrzlo a začátek po silnici až do Ronova v kraji Pardubickém. Tam se lze občerstvit a ohřát v hospůdce. Trasa má i dál vést po silnici, já raději volím červenou údolím Doubravy, kolem několika skalek s krásnými pohledy na říční zátočiny. Prostě opět krásný kout. A pozor - zde zvolna přecházíme do středních Čech. Údolím dojdu pod čarovný Žlebský zámek, ale společné foto ve Žlebech již nestihnu. Následuje opět silniční úsek do Horek a pak již po žluté přes Bratčice rodiště Jana Pernera a dále na Tisou skálu. Ta je nádherně skalnatá, výhled z vrcholové skály ale již přerůstají stromy. Skalnatý středočeský vrchol opouštíme a následující vesnice Podmoky. Ta je již na Vysočině. Na jejím okraji je jakoby znovuzrozený opravený kostel svatého Bartoloměje a opravdu nás překvapil, neboť jej pamatujeme jako zchátralý. Pak již jen úsek lesem a jsme zpět v Golčově Jeníkově. Konec nemohu dopajdat, začal silně bolet kotník a pěkně mi otekl. Nevím, jestli je to převahou tvrdého terénu, nebo jestli jsem někde špatně našlápl. Ale za dva krátké zimní dny ujít 60 km není taky k zahození. Tak se turisticky slaví Vánoce.